Apple – A márka, és ami mögötte van

Vitán felül áll, hogy az Apple ma a világ egyik legismertebb márkaneve. Gyakorlatilag minden termék gazdára talál, amin szerepel a híres alma logó, telefonjaik, számítógépjeik évről évre eladási rekordokat döntögetnek. Az Apple életpályája azonban nem volt mindig zsákutcáktól és buktatóktól mentes.

Steve Jobs neve összeforrt az almás termékekkel, még 7 évvel a halála után is viszonyítási alapnak számít öröksége. A márkanév iránt elkötelezettek egy-egy termék piacra dobásakor folyamatosan azt feszegetik, vajon az új kütyü összhangban van-e az alapítóatya egykori elgondolásival.

A kezdetek – Az Apple útjára indul

1975-ben Steve Wozniak elektromérnök – Jobs egyik kitűnő barátja – egy forradalmian új számítógépet tervezett. Noha az ifjú mérnök vonakodott a termék értékesítésétől, Jobs meglátta a computer adta lehetőségeket, és rábírta barátját a piacra dobásra.

Mivel a két lelkes amatőr járatlan volt a cégalapítás területén, ezért Steve Jobs felkérte az Atarinál tevékenykedő kollégáját, hogy csatlakozzon ő is alapítandó vállalkozásukhoz. 1976. április elsején aláírásra került az alapító okirat, az Apple pedig hosszú, ám nem mindig töretlen hódítóútjára indult.

Sok teória kering a tekintetben, hogy miért épp egy olyan köznapi fogalmat választottak az alapítóatyák vállalkozásuk neveként, mint az alma. Jobs dörzsöltsége már a kezdetek kezdetén megmutatkozott. Az „A” kezdőbetű okán ugyanis vállalkozásuk a céges nyilvántartásokban a lap tetejére került, így az sokkal szembe tűnőbb volt.

Az Apple I fantázia nevű számítógép piaci sikerei után a fejlesztők dolgozni kezdtek a következő szérián. Az Apple II-ből az 1977-es évben 2500 darabot értékesítettek, a bevételek pedig átlépték a bűvös egymillió dollárt. 1980 decemberében tőzsdei bevezetésre kerültek az Apple részvények, Steve Jobs részesedése ekkor több mint 250 millió dollár volt.

Érdekesség, hogy a céget olyannyira meghatározó, 1984-ben megjelent Apple Macintosh computer eleinte pocsék eladási statisztikákat produkált. A gondokat csak tetézte, hogy a következő évben Steve Jobs összetűzésbe keveredett a vállalat igazgatótanácsával, és elhagyni kényszerült az Apple-t.

Steve Jobs visszatér, az Apple megkerülhetetlen szereplő lesz a piacon

A 2000. évben Jobs a vállalat teljes jogú vezérévé vált, egy évvel később pedig piacra került az iPod zenelejátszó, ami fenekestül forgatta fel a tech- és zeneipart. Elképesztő sikere volt, fiatalok és idősebbek között egyaránt hódított. Ekkor jelent meg az Apple azóta ikonikussá vált fehér vezetékű fülhallgatója is.

Steve Jobs nem állt le, és milyen jól tette. Bármi, amihez nyúlt, szinte azonnal arannyá vált a kezében. 2003-ban elstartolt az iTunes digitális zenebolt, amelyen keresztül rögtön az első héten 1 milliónál több dalt értékesítettek.

2007-ben az Apple arca aztán olyat dobot, hogy a konkurencia bizonyos fejlesztések, de leginkább a dizájn kapcsán még mindig csak a nyomában kullog. Steve Jobs bemutatta az iPhone-t, mely úttörővé vált az okostelefonok piacán. Letisztult formája, szépen vezetett vonalai, igényes megjelenése rögtön átütő sikert hozott a maroktelefonnak, még akkor is, ha a kritikusok nem kis gúnnyal követték prezentálását.

Jobs betegsége miatt 2011 nyarán lemondott vezérigazgatói státuszáról, október 5-én hunyt el családja körében. Munkásságának, éleslátásának olyan innovatív jelentőségű fejlesztéseket köszönhetünk, mint a grafikus felhasználói felület, a számítógépes egér, a Macintosh, az iPod, az iPhone vagy az iPad. Az egykor három fiatal által megálmodott, és egy alma által inspirált vállalat ma egymilliárd dollárt ér.

Facebook Hozzászólás

About the Author: Gazdasagi Guru