28 milliós jegybanki bírság tisztességtelen tájékoztatásért

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 28 millió forint bírságot szabott ki az eBrókerház Befektetési Szolgáltató Zrt.-re a leendő szerződő felek és az ügyfelek részére ismételten megtévesztő, pontatlan, kiegyensúlyozatlan és tisztességtelen tájékoztatásra és a kockázatkezelésre vonatkozó jogsértések miatt – közölte az MNB az MTI-vel csütörtökön.

A jegybank nem teljes körű, átfogó vizsgálatot végzett az eBrókerház Zrt.-nél a 2017. december 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot áttekintve.

A felügyeleti vizsgálat kiemelt súlyú jogszabálysértésként értékelte, és így jelentős összegű bírsággal sújtotta a céget, mivel az ügyfélkapcsolat létesítése során számos esetben adott a leendő szerződő felek részére – elsősorban szóban, telefonon – megtévesztő, pontatlan, kiegyensúlyozatlan és így összességében tisztességtelen tájékoztatást az általa kínált befektetési szolgáltatás jellemzőivel kapcsolatban. Ilyen megtévesztő kifejezés volt például a “pénzkereseti”, “pénzcsinálási” lehetőségek visszatérő használata a kínált, rendkívül kockázatos termékekkel összefüggésben.

Közölték: a cég többek között elferdítve kommunikálta a tőkeáttételes CFD kereskedés azon valódi jellemzőjét, hogy akár a befektetett tőke teljes összegének elvesztésével járó, bizonytalan kimenetelű befektetésről van szó. Nem a súlyának megfelelően kommunikálta a megfelelőségi teszt jelentőségét, szerepét azt sugallva, hogy az adott termékkel való sikeres kereskedés módszerei kezdő ügyfelek számára is könnyen elsajátíthatók. A cég bizonyos esetekben az általa értékesített tőzsdén kívüli CFD termékeket súlyosan megtévesztő módon tőzsdei befektetésként mutatta be.

A vizsgálat során a jegybank mindezek mellett ismételten megállapította, hogy a társaság nem rendelkezik az üzleti modelljének megfelelően részletezett belső szabályzattal a kockázatkezelési folyamatokra és eljárásokra vonatkozóan. Az MNB vizsgálat feltárta azt is, a Zrt. ügynöki és az alügynöki szerződései számos olyan javadalmazási elemet tartalmaztak, amelyek kifejezetten az intenzív ügyfélszerzésre és az ügyfelek általi többszöri, illetve magasabb összegű befizetések elérésére ösztönözték az ügynököket.

Hiányosságokat azonosítottak a társaság költségekről és a díjakról való és az etikátlannak minősített kereskedési gyakorlatok esetén alkalmazható korlátozó intézkedésekkel kapcsolatos ügyféltájékoztatásban, és az ügyfélminősítésben. Mindezek alapján az MNB a céget az ügyféltájékoztatási gyakorlatában azonnali határidő rögzítésével, míg a további jogsértésekkel összefüggésben 60-90 napos határidővel kötelezte, hogy a feltárt hiányosságokat szüntesse meg és erről számoljon be a jegybanknak.

Facebook Hozzászólás

Recommended For You

About the Author: Gazdasagi Guru