Akár előre nem látott, aggodalomra okot adó gazdasági hatása is lehet a német Audi autógyár igazgatótanácsa elnökének letartóztatásának – adta hírül a CNBC online felületén. Rupert Stadler őrizetbe vételének hírére ugyanis esni kezdtek a tőzsdén az Audit is magába foglaló Volkswagen konszern papírjai.
Komoly, előre megjósolhatatlan gazdasági kockázattal is járhat Rupert Stadler Audi vezér letartóztatása. A hírre ugyanis érzékenyen reagáltak a Volkswagen csoport tőzsdei részvényei. A papírok árfolyama esni kezdett, és a kereskedés végére 2,8%-kal értek kevesebbet, mint az előző kereskedési napon.
Mint ismert, az Audit is magában foglaló Volkswagen konszern körüli botrány azt követően robbant ki, miután napvilágra került, hogy gépjárműveik károsanyag-kibocsátása akár 35-szörösét is eléri a gyári értékeknek. A vizsgálatok során feltárták, hogy a Volkswagen számítógépes szoftver segítségével manipulálta az eredményeket. Sőt, az Audinál egy úgynevezett dízel munkacsoport egyenesen arra állt rá, hogy teljes titokban tesztelje és továbbfejlessze ezt a hackerszoftvert.
Egyetemisták buktatták le az autógyárakat
A dieselgate-nek is nevezett, szabálytalan motorvezérlő körüli botrány 2015 szeptemberében robbant ki, azt követően, hogy három egyetemista a környezetbarát dízel autók tanulmányozásával kezdett foglalkozni. A West Virginia Egyetem diákjai egy olyan módszert dolgoztak ki, mellyel képesek voltak forgalomban ellenőrizni az autógyárak által megadott károsanyag-kibocsátási értékeket.
A tanulók a tesztelések során arra jutottak, hogy a Volkswagen csoport által megadott értékek a valóságban akár 20, de egyes esetekben 35-ször nagyobbak is lehetnek. Az egyetemisták eredményeit később a svájci illetőségű Besch is alátámasztotta. Kiderült, hogy az autók szoftverei képesek érzékelni a mérés körülményeit, így a teszteken a károsanyag-kibocsátás töredékét mutatták csak meg, ami sokszorosan alatta maradt a forgalomban produkált számoknak.
A csalás annyira sikeres volt, a dízel munkacsoport szoftverét annyira tökéletesre sikerült fejleszteni, hogy a teszteken egyes dízelmodellek – így az Audi Q2, illetve a Volkswagen Golf modelljei – jobban szerepeltek, mint benzines társaik. A megtévesztést a konszern hat évig folytatta a legnagyobb titokban.
200 ezer visszahívott autó
Az Audi a manipuláció leleplezése után 200 ezer autó visszahívására kényszerült, majd a Volkswagen csoport elismerte, hogy csak az Egyesült Államokban hozzávetőleg 600 ezer fals adatokkal rendelkező gépjárművet értékesített – emelte ki weboldalán a BBC. A portál tájékoztatása szerint az autógyártó konszern múlt hónapban szintén elismerte, hogy további 60 ezer Audi A6-os és A7-es jármű érintett a károsanyag-kibocsátás botrányban.
Noha a 2015-ben kirobbant manipulációs ügy ellenére az Audi tavaly némileg még növelni is tudta eladott autóinak számát, kérdés, hogy a mostani letartóztatás hírére mennyire lesz érzékeny a piac. Annyi azonban már most bizonyosnak látszik, hogy a tőzsde érzékenyen reagált a nyomozóhatóság intézkedésének hírére. Ez pedig a legkevésbé sem megnyugtató hír a befektetőknek.
További aggodalomra adhat okot az a tény is, hogy a Rupert Stadler Audi-vezér letartóztatását elrendelő német bíró hangot adott annak, hogy a kényszerintézkedésre többek között azért került sor, mert fennáll a folyamatban lévő vizsgálat akadályozásának esélye.
Sokat mondó lehet továbbá az a lapértesülés is, mely a német Sueddeutsche Zeitungban látott napvilágot. A lap úgy tudja, hogy a Volkswagen felügyelőbizottsága Bram Schotot jelölte ki az Audi ideiglenes igazgatótanácsa elnökének a letartóztatott Stadler helyére. A hír a befektetők szemében teljes bűnelismerést jelenthet, ami szintén kockázatos lehet a Volkswagen csoport tőzsdei papírjaival rendelkezők számára.
Facebook Hozzászólás