Legyen az egy cikk az interneten, egy gazdasági hír a televízióban, vagy egy új, bevezetés előtt álló termék, mely busás haszonnal kecsegtet, ha valami megragadja a figyelmedet, akkor sokszor nehéz ellenállni a kísértésnek.
Noha nem törvényszerű, hogy a sebtében befektetett pénzed semmivé lesz, azért jó, ha vásárlás előtt némi kutatást végzel. Néhányan megriadnak a kutatás szó hallatán, de ne izgulj! Nem kell poros könyvek felett heteket görnyedned egy félhomályos olvasóteremben, mindössze négy alapvető dologra szükséges odafigyelned.
1. Értsd meg a másik felet
Az első dolog a vásárlást megelőző kutatás során, hogy vizsgáld meg a másik felet, próbálj a partnered fejével gondolkodni. Gyakran előfordul, hogy az ötleted annyira nyilvánvalónak és logikusnak tűnik, hogy hajlamos vagy elfelejteni a tényt: a kereskedés egy vevőből és egy eladóból áll. Amilyen erős késztetést érzel a vásárlásra, lehet, hogy partnered épp ezt a késztetést, meggyőződést érzi az eladásra.
A legtöbb tőzsdén forgalmazott részvénnyel kapcsolatban találsz információt az interneten!
Próbálj meg begyűjteni minden információ morzsát, olvass el minden fellelhető cikket pro és kontra. Próbálj más szemszögből tekinteni a vásárlásra. Tedd fel a kérdést, ha te a leendő profit érdekében vásárolni akarsz, akkor ő miért szeretne eladni? Ha ezek után az ötleted még mindig nagyszerűnek tűnik, akkor itt az ideje, hogy megvalósítsd azt.
2. A képviselt érték kérdésköre
Akár online tőzsde, akár fizikai kereskedés, kezdd azzal, hogy megvizsgálod a képviselt értéket. Új piaci szereplők számára az értékvizsgálat gyakran okoz zavart. Fontos, hogy megértsd, valami nem feltétlenül azért olcsó, mert nem hordoz magában értéket, így az árra ne tekints úgy, mint kizárólagos értékmutató eszközre!
Tegyük fel, hogy „A” vállalat 5 Forintért kereskedik a részvényeivel, míg „B” vállalat 50 Forintért. Ha „A” vállalat részvényeiből 100 millió van forgalomban, míg „B” vállalatnak csak 10 millió, akkor 10 „A” részvényt szükséges megvásárolnod, hogy ugyanolyan tulajdonosi részesedést szerezz a vállalatban ahhoz, mint amit „B” vállalt egyetlen részvényének megvásárlásával kapnál.
Figyelj oda tehát, hogy az érték nem csak az ár kérdése, az árat mindig vesd össze az adott vállalat jövedelmével is!
3. Hírek és előrejelzések
Sosem fogod tudni kikutatni az összes olyan lehetséges történést, mely gáncsot vethet az ötletednek. De egy kis utána járással a nagyobb buktatókat sikeresen kikerülheted. Az alábbi kérdéseket tedd fel magadnak, és próbáld megtalálni rájuk a választ.
- A részvényes cég került-e szóba gazdasági pletyka kapcsán az elmúlt időszakban?
- Fennállnak-e olyan politikai, geopolitikai események, melyek kihatással lehetnek a vállalat profiljára?
- Mik az általános gazdasági kilátások?
Ha kérdések merülnek fel benned egy részvényes cég tevékenysége, politikája, vagy bármilyen gazdasági operációi kapcsán, akkor ne légy rest válaszokat keresni a dilemmáidra! Ne felejts el az örök igazságot: ha keresésről van szó, a Google a barátod. Azonban a fellelt információt kezeld mindig megfelelő forráskritikával. Légy óvatos, ne ülj fel az álhíreknek!
4. Likviditás és cash flow
Valószínűleg a legtöbb ember hallotta már a „számviteli mérleg” kifejezést. A számviteli mérleg egyfajta kimutatás, mely meghatározott időpontra vetítve jeleníti meg egy cég vagyonának összetételét (eszközök), illetve ezen vagyonok finanszírozás céljára szolgáló forrását (források).
A rossz befektetés elkerülésének érdekében vásárlás előtt mindig ellenőrizd egy cég számviteli mérlegében az eszközök és források alakulásának arányát.
Facebook Hozzászólás