Nem csitulnak a kedélyek Mark Zuckerberg körül. Mint ismert, a Facebook alapítóját és vezérigazgatóját áprilisban hallgatták meg az amerikai kongresszus előtt azzal összefüggésben, hogy felhasználók személyes adatai kerültek harmadik fél birtokába. Most úgy tűnik, hogy az amerikai szövetségi hatóságok és a kongresszusi vizsgálóbizottság kiterjeszti a nyomozást.
Hogyan hat mindez a Facebook részvényekkel rendelkezőkre nézve?
Bizonyosan elmondható, hogy botrányokkal tarkított évet fog zárni Mark Zuckerberg, a legismertebb közösségi hálózat alapítója. Ha pedig van valami, amitől a befektetők ódzkodni szoktak, akkor az éppen a botrány. Lássuk, hogy van-e miért aggódniuk.
Mark Zuckerberg kongresszusi meghallgatását megelőzően a Facebook részvények zuhanásba kezdtek: a tőzsdei papírok 11 százalékkal csökkentek a személyes adatokkal összefüggésbe hozható botrány kirobbanását követően. Úgy tűnik azonban, hogy Zuckerberg összességében pozitív benyomást keltett a roppant médiafigyelemmel kísért kongresszusi meghallgatáson. A cégóriás részvényei ugyanis – vélhetően a Facebook-vezér nyugodtságának és együttműködésre való maximális hajlandóságának köszönhetően – emelkedésnek indultak.
Jól járt, aki a kezdeti időkben fektetett a Facebook papírokba
Noha a legnagyobb közösségi platform 2012. évi tőzsdére vonulását erős szkepticizmus kísérte, most úgy tűnik, hogy vastag az a hozam, amit zsebre tehetnek a korai befektetők. A CNBC számításai szerint ugyanis a hat évvel ezelőtt 1000 dollárért vásárolt Facebook részvények 2018. áprilisában 4300 dollárt értek az értékpapírok piacán. Noha az adatvédelmi botrány kapcsán a papírok tőzsdei mozgását befolyásolják az újabb és újabb sajtóértesülések, jelenleg úgy tűnik, hogy ezek az információk nem okoznak nagy károkat a befektetéseket illetően.
A részvényeseket bizonyára megnyugtatják azok a felhasználók között végzett felmérések, melyek szerint a Facebook még mindig a legdominánsabb közösségi platform. További bizakodásra adhat okot ugyanezen körökben, hogy némileg ugyan megcsappant a közösségi oldalt használók száma, azonban kimutatások szerint a meglévő felhasználók Facebookon töltött ideje növekedést mutat. Ez pedig jó hír a hirdetőknek.
A hirdetők jelenléte mindig megnyugvást jelent a befektetőknek
Ugyanis a közkeletű elképzelés szerint, ha egy felületen megéri reklámokat elhelyezni, akkor azt a felületet biztos sokan és aktívan látják, látogatják.
Brent Thill, a Jefferies Group internetes kutatásokkal foglalkozó csoportjának ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy amíg a felhasználók nem hagyják ott nagy tömegekben a Facebookot, addig a hirdetők is maradni fognak. A közösségi oldal részvénytulajdonosai tehát úgy néz ki, egyelőre fellélegezhetnek, a bizalom a weboldal, ahogyan a brand iránt is töretlennek tűnik.
Megéri-e még Facebook részvényekbe fektetni?
A nagy kérdés az, hogy megéri-e még pénzt invesztálni a közösségi oldal tőzsdei papírjaiba? Természetesen senki nem látja előre a jövőt, de a szakértők azt tanácsolják, hogy egyelőre legyen mindenki körültekintő, aki vásárolni szeretne. A múltbeli hozam ugyanis – állítják a piaci guruk – nem garancia a jövőbeli nyereségre.
Mindez persze bármelyik tőzsdei részvénnyel rendelkező vállalatra nézve igaz lehetne, de különösképpen azokra, amelyek „terméke” kizárólag a virtuális térben létezik. (Ahogyan például a Google is ilyen.)
Az olyan, tapasztalt befektetők, mint például Warren Buffett, Mark Cuban vagy Tony Robbins azt tanácsolják, hogy kezdésként indexalapokba érdemes invesztálni, melyekre ugyan az alacsony árbevétel a jellemző, ám nem is rengetik meg azok
Facebook Hozzászólás