A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, 18%-os csökkenést jelentett be a pénzügyi év első felére vonatkozó nettó nyereségben. Az eredmények mögött alacsonyabb jegyárak és emelkedő költségek húzódnak meg, miközben a forgalom 9%-kal nőtt, elérve a 115 millió utast.
Csökkenő profit és növekvő forgalom
Az első féléves adózott nyereség 1,79 milliárd euróra csökkent az előző évi 2,18 milliárd euróról, ami 18%-os visszaesést jelent. A bevétel mindössze 1%-kal nőtt, elérve a 8,69 milliárd eurót, miközben a menetrendszerinti bevétel 2%-kal, 5,95 milliárd euróra csökkent. Az alacsonyabb jegyárak és a forgalom ösztönzésére tett árképzési intézkedések negatív hatással voltak a profitabilitásra. Az első negyedévben a jegyárak 15%-kal, a második negyedévben pedig 7%-kal estek vissza.
Az utasforgalom növekedése
A Ryanair erőteljes forgalomnövekedést ért el, ami 9%-kal nőtt az előző évhez képest, elérve a 115 millió utast. Ez a növekedés részben annak köszönhető, hogy az utasok átpártoltak a Ryanairhez a kedvezőbb jegyárak miatt. Azonban a Boeing gépek szállítási késései több mint 5 millió utas elmaradását okozták a 2025-ös pénzügyi évben, ami jelentős hatást gyakorolt a vállalat teljesítményére.
Bevételi és költségstruktúra
A teljes bevétel 1%-kal nőtt, miközben az üzemeltetési költségek 8%-kal emelkedtek, elérve a 6,68 milliárd eurót. Az üzemanyagárak elleni fedezeti ügylet megtakarításai részben kompenzálták a megnövekedett személyzeti és egyéb költségeket, amelyeket részben a Boeing szállítási késések okoztak. Az üzemanyaggal kapcsolatos kilátások szerint a Ryanair 2025 második félévére 85%-ban fedezett 79 dolláros hordónkénti áron, ami csökkenti a cég kitettségét a volatilis üzemanyagárakkal szemben.
Stabil pénzügyi helyzet
A Ryanair pénzügyi helyzete továbbra is erős, amit az iparág egyik legmagasabb, BBB+ hitelminősítése is alátámaszt. A bruttó készpénzállomány 3,3 milliárd euró, míg a nettó készpénzállomány 0,6 milliárd euró volt szeptember 30-án, még a jelentős, 0,9 milliárd eurós tőkekiadások és részvény-visszavásárlások, valamint a 0,2 milliárd eurós osztalékfizetés ellenére is.
Flotta és növekedés
A Ryanair jelenleg 172 darab B737 Gamechanger géppel rendelkezik, azonban a Boeing sztrájkok miatt a harmadik negyedévre tervezett szállítások a negyedik negyedévre tolódtak. Ezért a vállalat csökkentette a 2026-os pénzügyi évre vonatkozó utasforgalmi célját 215 millióról 210 millióra, hogy elkerülje a túlszervezést és a túlzott költségeket.
Új útvonalak és bázisok
A 2024-es nyári időszakban a Ryanair történetének legnagyobb menetrendjét üzemeltette, augusztusban 20,5 millió utassal. A cég 5 új bázist és több mint 200 új útvonalat nyitott meg, és az új kapacitás több mint 90%-a már elérhető az S.25 szezonra.
ESG és fenntarthatósági törekvések
A Ryanair az európai légitársaságok között az egyik legjobb ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) minősítéssel rendelkezik. A cég új generációs repülőgépeinek, szárnyvégeinek és fenntartható légiközlekedési üzemanyagának köszönhetően a CO2-kibocsátást célzó tervei megfelelnek a SBTi irányelveinek. Az alkalmazásalapú bejelentkezés bevezetése tovább csökkenti a papírfelhasználást, miközben növeli az utasok élményét.
A Ryanair a 2025-ös pénzügyi évre 198-200 millió utas szállítását célozza meg, feltéve, hogy a Boeing szállítási késései nem romlanak tovább. Az egy egységre jutó költségek várhatóan változatlanok maradnak, a költségvetésen kívüli infláció és az üzemanyag megtakarítások ellensúlyozzák a növekvő személyzeti és kezelési díjakat.
Az előzetes foglalások alapján a harmadik negyedévi kereslet erős, bár a jegyárak csökkenése mérséklődhet. Az ünnepi időszak eredményei nagyban befolyásolják majd a teljes évi profitot.
Facebook Hozzászólás